Digital marketing és online marketing

A Digital Marketing és Online Marketing kapcsolata

A digital marketing, online marketing és internet marketing fogalmak olyan szakkifejezések a marketing területén belül, amelyet sokszor összekevernek az emberek, még a szakmabeliek is. A kifejezések nagyon hasonlítanak egymásra, azonban nem alkalmasak egymás helyettesítésére. Legalább is nem minden esetben. Lássuk a pontos meghatározását a szavaknak!

Fogalmak meghatározása

A digital marketing és az online marketing angol nyelvű szakkifejezések, mivel a marketing is alapvetően angol nyelvterületről fejlődött ki. Ha megvizsgálod  mindkét kifejezés jelentését, egyből megérted a különbséget.

Digital marketing meghatározás

A digital marketing olyan marketing tevékenységek összességét jelenti, amelyekben digitális csatornákat használsz egy termék vagy szolgáltatás népszerűsítése céljából. Ez a kifejezés egy gyűjtőfogalom, amely magába foglal minden digitális csatornát a weboldalaktól kezdve, a mobiltelefonokon át a TV-hirdetésekig. A digital marketing nem korlátozódik az internetes térbe, hanem magában foglalja az online marketing eszközöket.

Online marketing meghatározás

Az online marketing és internet marketing fogalmak ugyanazt jelentik, bár legtöbbször az online kifejezést használják. Az online marketing magában foglal minden olyan tevékenységet, amelyben internetes elérést vagy eszközt használsz egy termék vagy szolgáltatás népszerűsítése céljából. Lényegében minden interneten történő kampány, más szóval kampány, a potenciális ügyfelek irányába  online marketingnek nevezhető. Az online marketing az interneten való jelenlét kialakítására összpontosít.

Digital marketing és online marketing különbségek

Az online és digital marketing közötti eltérés elsőre kicsinek tűnik a meghatározások alapján, azonban van pár fontos megkülönböztető szempont. 

  1. A digitális marketinghez nincs szükség internetkapcsolatra, míg az online marketinghez elengedhetetlen a világháló.
  2. Az online marketing a digitális marketing részhalmaza.
  3. Az online marketing technikák pontosabb célzást tesznek lehetővé a hirdetési hálózatokon keresztül. Ezáltal kijelenthetjük, hogy az online marketing a digital marketing precízebb formája.

Csatornák

Mivel az online marketing a digital marketing részhalmaza, számos átfedést találsz a használt csatornák között. Ettől eltekintve vannak olyan eszközök, amelyek kizárólag a digital marketing kategóriában értelmezhető. Az alábbi táblázatban találsz néhány csatornát a legnépszerűbbek közül.

StratégiaDigital marketingOnline marketing
Keresőoptimalizálás (SEO)✔️✔️
Pay-per-click (PPC) reklám✔️✔️
E-mail marketing✔️✔️
Közösségi média marketing✔️✔️
Közösségi média hirdetés✔️✔️
Tartalommarketing✔️✔️
Webdesign✔️✔️
TV hirdetés✔️
Rádiószpotok✔️
Digitális hirdetőtáblák✔️
SMS marketing✔️

A digital marketing és online marketing története

A hirdetési szerverek kialakulása

A digitális marketing egyik fontos előfutára volt egy fontos találmány Ray Tomlinson amerikai programozótól. Tomlinson 1971-ben létrehozta a ma ismert email levelezőrendszerek elődjét, továbbá hozzá kötődik a “@” jel alkalmazása is az email címekben. Ez a fejlesztés azért volt forradalmi, mert a történelemben először létrejött egy felület, ahol az emberek számítógépeken keresztül küldhettek és fogadhattak üzeneteket.

A következő lépés az Archie böngésző és a  File Transfer Protocol (FTP) kifejlesztése volt    1991-ben. Archie egy forradalmi eszköz volt az FTP adattárakhoz, mivel lehetővé tette konkrét fájlok keresését felhasználók számára különböző hálózatokon. Ma már ez nem hangzik nagy dolognak, de a tudományos területek ezt tekintik az első internetes keresőmotornak még jóval a Google megjelenése (1996) előtt. Az eredeti alkalmazást 1990-ben írta Alan Emtage, aki akkoriban a montreali McGill Egyetem posztgraduális hallgatója volt.

Ez a technológia nyitotta meg az utat a cégek előtt a hirdetési szerverek számára. Ezek az adatbázisok lehetővé tették a vevők és eladók közötti interakció javítását az ügyféladatok hatékonyabb gyűjtésével és nyomon követésével. 

Az CRM rendszerek és az internet hajnala

A digital marketing kifejezést az 1990-es években kezdték el használni. A különböző hálózatok és az asztali számítógépek robbanásszerű elterjedésének köszönhetően az ügyfélkapcsolati rendszerek (CRM = customer relationship management) a marketing technológia fő részévé váltak. 

Az élesedő verseny arra késztette a vállalatokat, hogy egyre több hirdetési, marketing és értékesítési funkciót építsenek be a CRM alkalmazásaikba. Az internet elterjedését követően (kb. 1995 körül) a marketingesek jelentős mennyiségű ügyfélinformációt birtokoltak a CRM rendszereken keresztül. Ez vezetett a világ első kattintható display kampányához 1994-ben az AT&T (amerikai telekommunikációs cégóriás) és a hotwired.com jóvoltából. A jelenségnek emléket állító oldal még ma is létezik: thefirstbannerad.com.

Az internet elterjedése gyökeresen változtatta meg a digital marketing világát. Az egyre több online felhasználó között elindult egy új trend. A felhasználók digitálisan kezdtek keresni vásárlói döntéseik előtt, ahelyett hogy kapcsolatba léptek volna közvetlenül egy értékesítővel. Ez addig ismeretlen kihívást jelentett a vállalati marketingesek számára. Ekkor jelent meg az online marketing fogalma is a digital marketing területén belül. 

Az online marketing térnyerése

Az internet által megváltoztatott fogyasztói szokásokhoz a hirdetők a különböző hirdetés automatizáló rendszerekkel tudtak alkalmazkodni. Ennek hatására még intenzívebbé vált az ügyféladatok gyűjtése és rendszerezése, továbbá megjelentek a többcsatornás (multi-channel) marketingstratégiák is. Azonban ez sem bizonyult kielégítőnek a fogyasztói termékekkel kapcsolatban

2000-től az online marketing bonyolulttá vált, mivel a fogyasztói elektronikai eszközök egyre inkább a mindennapjaink részévé váltak. A közösségi média fejlődése pedig alapvetően formálta át az emberek tartalomfogyasztási és vásárlási szokásait. A nagy technológiai cégek termékei hatására a felhasználók gördülékeny ügyfélélményt vártak el minden csatornán. A fogyasztói magatartás drasztikus változása kikényszerítette a hirdetési innovációk változatosságát.

Az online marketing külön szakmák kialakulásához vezetett a marketingen belül. Egyre mélyebb és kifinomultabb technikák jelentek meg a fogyasztók hatékony elérése érdekében. Az online marketing a viselkedés alapú célzás lehetőségét adta a hirdetők számára, ami egyedülálló volt a hirdetések történetében. A felhasználói adatok profilozásából adódóan minden eddiginél pontosabban lehetett megcélozni a kívánt célcsoportot az online felületeken. A mesterséges intelligencia megjelenése pedig ismét alapjaiban formálja át a hirdetési piacot. 

Összegzés

Sok különbség az online marketing és a digital marketing kifejezések között nincs, azonban nem véletlenül alakult ki a két kifejezés. A digital marketing magába foglalja az online marketing eszközöket, azonban ez fordítva már nem minden esetben igaz. Míg az online marketing csak az internetes jelenlétre öszpontosít, a digital marketing minden digitális eszközön folytatott termék vagy szolgáltatás népszerűsítő tevékenységet lefed.